Együtt, közösen a jobb „méhészjövő” -ért!
A második világháborúban Magyarország
méhállományának nagy része, méhészeinek, kutatóinak jelentős hányada
elpusztult, a helyreállítás erőteljes
intézkedéseket követelt. Az időközben kialakult gazdasági gyakorlat a hagyományos
piacgazdasági módszerektől lényegesen eltért, és ez az eltérés szinte
kisöpörhetetlenül égett bele a méhésztudatba. Megszoktuk, hogy a méz, és
majdnem kizárólag a méz értékesítése gond nélkül történik, hiszen végtelenül
kényelmes megoldás volt még a múlt század nyolcvanas éveiben is, a felvásárlók gyakorlata,
miszerint már az akácerdőből elszállították
azonnali kifizetés után a kipörgetett mézet. Erre az időre esik a mondás:” a
méhészetből megélni nem lehet, csak meggazdagodni!”. Ez az időszak a felelős azért, hogy az ágazat megmaradt a korábbi gyarmati
jellegű, szinte kizárólag nyersanyagtermelő tevékenysége mellett.
Gondjaink taglalása közben egyre többször
vetődik fel, hogy a méhészet válságban van. Ha nem is beszélhetünk a szó
tudományos értelmében válságról, annak jelenségei fellelhetők különböző mértékben ha
az ok-okozati összefüggéseket vizsgáljuk. Ezek
nem mostaniak, hanem sokkal
régebbről és mélyebbről erednek.
A okokat igazából a
méhésztársadalom:
-
önértékelési gyakorlatának hiányában,
-
a jelenlegi szervezeti kialakításban,
-
a magyar társadalmon belül elfoglalt helyében kell keresni.
A méhészkedés szereplőinek
önértékelő tevékenységét rövid időn belül el kell végezni a továbbfejlődés
érdekében, választ kell adni a felmerült sok-sok kérdésre, többek között:
- továbbra is a méz termelése lesz
a tevékenységünk fő iránya?
- megmaradunk-e a gyarmati jellegű, hordós
értékesítésű nyersanyagtermelés mellett?
- ezután is a méz élelmiszer jellege lesz a
meghatározó?
- akarunk, tudunk más méhészeti terméket is
előállítani kiváló minőségben?
- akarunk-e szermaradványtól mentes méhészeti terméket a piacon, ennek
érdekében képesek leszünk-e megváltoztatni a jelenlegi gyakorlatot a kártevők elleni küzdelemben?
- képesek leszünk-e valódi tanulásra, rendszeres képzésre?
- a gazdaságosság növelése érdekében szabványos eszközöket használni?
- a jó
gazda figyelmével tisztelni méhünk
méltóságát, tenni védelme és
fennmaradása érdekében?
(számtalan kérdés felmerül a továbbiakban is.)
(folytatás
következik)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése