Korszerű szervezeti felépítésért
A jelenlegi öszvér szervezeti felépítés
gátja a szakma fejlődésének. Tartalmát tekintve a XIX.-XX. század hatalmi
berendezkedéseinek felel meg, ráadásul azt látjuk, hogy a megválasztott országos
vezetés elszakadt a tagságtól,
hatalmasra duzzadt képviseleti rendszer a valódi méhészigényeket nem hagyja érvényesülni, mi több a több mint 400 küldött azokat fel
sem tudja vetni! Hogy mennyire így van, azt jól jellemzi a Méhészújság 2018.
májusi számában megjelent beszámoló a tavaszi küldöttgyűlésről, a beszámoló
fényképek nélküli nyomtatott területe 1557 cm2, ezen belül a legfontosabb
szereplők, a küldöttek által elmondott hozzászólások nyomdai területe 167,25
cm2, azaz 10,74 %! Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy
nem az egyesület tagsága a fontos főszereplő, jóval inkább a „11 elnökség” és mindenki más! (Ezen egyáltalán nem változtat az sem, hogy a
jelenlegi küldöttlétszám egy döntés következtében erőteljesen
lecsökkent!)
Legyen szabad megjegyezni, hogy
sokunk véleménye szerint a XXI. század civil szerveződéseiben a
megválasztott tisztségviselők elsősorban a tagság, mint tulajdonos által
meghozott döntések képviselői és végrehajtói legyenek. Természetesen ehhez
felkészült, a közösség érdekében tenni akaró tagokra, mint tulajdonosokra van
szükség, amit tanulni kell!
Tanulmányozva a környező országok méhészeinek
szerveződését, azt látjuk, hogy valamennyien un. szövetségekben tömörültek, egyáltalán
nem véletlenül. Átgondolva a magyarországi lehetőségeket egyik változatként: a
megalakított megyei szövetségek létrehozása után az országosnál kisebb területi
egységekre (régiókra) alapozott szövetségi szervezetet, képviseleti rendszert kell kialakítani, így elérve, hogy
a döntések ott szülessenek, ahol a
legtöbb adat a rendelkezésre áll. Országos szintű képviselet egy csúcsszervezet
választott elnöksége és a régiók által küldött képviselőkön keresztül valósuljon
meg. A kialakított 6 darab un. statisztikai régió által megválasztott 1-1
képviselő dolgozzon együtt a régiók által megválasztott 3 fő országos vezetővel. (Ez, ha jól számolom összesen kilenc
fő.)
Ebben a felállásban nyitott kérdés maradt a
méhészágazat összetételének figyelembe vétele. Jelenleg még a kedvtelésből és a kereset kiegészítése céljából űzött
méhészkedés számszerűen a meghatározó. Kisebb létszámot képvisel a
hivatásszerűen végzett, csak a méhészet bevételéből élők csoportja, ezért ennek
figyelembe vételével más változatokat is
át kell gondolni a méhésztársadalom tagjainak.
Egy dolog biztos! Igen rövid időn
belül meg kell szüntetni ezt a hatalmi harc eredményeként kialakult kényszer szervezeti
felépítést, megvalósítva a valódi egyenjogúságra alapozó szövetségi rendszert, hogy a magyarországi
méhész saját maga legyen képes megalkotni a méhészjövőt!
·
Összefoglalva: nekünk, magyar méhészeknek kell
kialakítanunk a XXI. századi, korszerű, a fejlődést biztosítani képes, régiókra
alapított szövetségi rendszert, el kell érni, hogy a megválasztott csúcsvezetés minket képviseljen és el kell érni, hogy a döntések ott szülessenek, ahol azok
megvalósítása akadály nélküli.
- Időközben felmerült, hogy megoldás lehet az is, amikor nem méhész az egyesület megválasztott vezetője és legfőbb képviselője, akit meghatározott feladatok alapján kiirt pályáztatás útján tölthetné be az elnöki funkciót(megbízást)! (folytatás
következik)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése