Kaptárkérdésről II. "Magyar kaptáralj..........

.......Új-Zélandon"
címmel  olvastam Gajdos Máté méhésztárs írását a Méhészet 2019. februári  számában és egy mondat  keményen mellbe ütött, idézem:"megszoktam már, hogy Új-Zélandon más a méhészeti szemléletmód. Itt mindenkinek az jár folyton a fejében, hogyan és mivel tudná termelését  fokozni és termelési költségeit hosszú távon csökkenteni - és erre  képesek pénzt is áldozni."
"Most azonban büszkék lehetünk:........."   írja Máté a bevezető sorokban!
   Őszintén szólva legyünk büszkék a magyar sikerekre, de sokkal jobban örülnék, ha  először a fentiekben megfogalmazott gondolatok itt, szűkebb  hazánkban vernének gyökeret és a leírt szemléletet valamennyien, főleg a fiatal szakemberek itthon gyakorolnánk.
Ha jól olvasom Máté sorait, akkor egy talán hosszan tartó kapcsolat eredményeként sok-sok hajókonténernyi kaptáralj  talál gazdára abban a távoli országban. Hajókonténer: a legkisebb, ha nem tévedek 33 köbméter, a nagyobb 67 köbméter, ebben sok kaptáralj elfér. Nem tudom mennyi méhész dolgozik és termel  három Magyarországnyi területen. Azt sem tudom, hogy az új-zélandi  Langstroth méreten kívül más méretű kaptárak vannak-e még úgy, mint kis hazánkban.  Aligha! Mert akkor az un. "új-zélandi szemléletmód" Új-Zélandon nem igazán érvényesülne és nem lenne szükség több köbméternyi magyar kaptáraljra, hiszen az ottani méhész sem  ügyetlenebb, mint a magyar!
      Ahol csak megtehetem, mindenütt elmondom,hogy a "világ  uralkodó kaptárja a rakodó"! Ma már talán el is fogadjuk csakhogy, a kezdő méhész  mesterétől elfogadja az általa kimódolt gyakorta nem a legjobb módszert, néha át is veszi korszerűtlen berendezéseit, kaptárjait. Hát a költség nagy úr!
Nem tanultuk meg, nem is tanították velünk meg azokat a korszerű közgazdasági ismereteket, amelyek alkalmazásával valóban tudnánk a termelést fokozni, és a költségeket csökkenteni.
Ilyen az eszközök szabványosítása!
Nem túl rövid méhészeti tevékenységem alatt - amint már többször írtam - sok eszközt kipróbáltam és állítom, hogy hazug az a tétel, miszerint méhészkedni mindenben lehet.  Persze lehet, de nem hatékonyan! Találtam kiépített lépekkel méhcsaládot kéménylyukban is!
       Többször felvetettem, hogy  egy korszerű, hatékony termelést elősegítő kaptár kidolgozása, rendszerbe állítása a jövő érdekében nagyon fontos lehet. Jó egynéhány méhészeti "tótumfaktum"ezt azzal  utasította el, hogy ő aztán nem fogja  az én kedvemért a tűzre vetni kaptárjait. Csakhogy én életemben nem mondtam ezt, hanem  csak azt, hogy az újonnan  méhészeti foglalkozást vállalók kaptárvásárlási szándékát támogassa meg az ország és legyen elvárás, hogy korszerű,  olcsó, nem  barkácsolt eszközökkel  dolgozzunk!
      A kaptárkérdésről szóló részben ígértem, hogy az atka elleni küzdelem valódi vegyszer mentes módjáról megmutatok egy egyszerű kaptár átalakítási lehetőséget. Én a Gerhardt-testvérek fiókkialakítását fogadtam el. Sok oka van annak!
                                                                                                        ( folytatom)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések