Gondolatok kaptártervezéshez(V.)
Gyakorta felmerül, hogy miért kell nekünk azon rágódni, hogy magyar keretméretet, netán kaptárrendszert alakítsunk ki, miért nem jó nekünk másutt, más országokban bevált kaptárrendszereket egyszerűen átvenni? Idézném egyik megjegyzést író olvasónk véleményét:"Miért nem jó a Dadant-Blatt? Ott csereszabatos minden. Magyarországon nehéz szabványos egységes kaptárról beszélni, nem igazán csereszabatosak,......" Igen! "Ott csereszabatos minden!" és ez az egyik legfontosabb!
És nálunk miért nem csereszabatos? Meg tudná ezt valaki magyarázni?
Egyszerű lenne csak az eltérő keretmérettel indokolni, de akkor új gondolat kerül a köztudatban: magyar-dadant!(?) Minden esetre ha átszabjuk a keretet, vagyis megváltoztatjuk a méretét, akkor már nem Dadant-Blatt! az, amelyik igencsak elterjedt a világban! A kaptárrendszer méretezését először a francia származású Charles Dadant készítette el, majd a svájci Blatt módosította a jelenleg ismert 435x300 mm méretűre.
A gondolat megközelítéséhez javaslom vegyünk elő egy térképet. elég lesz egy európai is, vagy egy iskolai földgömb! Magyarország a keleti félgömb 16-23 hosszúsági foka, az északi szélesség 45-49 foka között helyezkedik el, az összehasonlítás nem nehéz! Ebből adódóan az éghajlati viszonyaink jelentősen eltérnek. Más, mégcsak nem is hasonló a méhlegelőnk, pl. egyetlen országnak sincs olyan és akkora természetes, általában nagy hordást biztosító erdősége, mint nekünk! Ez az akác! Amiről köztudott, hogy az időjárással karöltve igencsak szereti megviccelni a méhésztársadalmat! Erről ennyit! Hát ezért kell nekünk a legjobb eredményeket biztosító kaptárrendszert kialakítani. Hogy nem vagyunk kaptárügyben , de másban sem csereszabatosak! Ez a mi bűnünk! A megoldás viszont csak elhatározás és támogatás kérdése! Sajnos sem a korábbi, (kivétel az 1990-es évek közepe!) sem a jelenlegi egyesületi vezetésnek sincs még elképzelése sem erre !
1.kép: Fészek egy méztéri fiókkal,leszerel- hető oldallappal |
Mindenesetre a kaptárrendszer kialakításánál az az alapelv vezérelt, hogy a méhész vegyen részt tevékenyen a kaptárok összeszerelésében, továbbá ha valamelyik alkatrész elkorhad, tönkremegy, akkor ne kelljen az egész kaptárat eldobni, vagy szétverni, hanem lehessen kicserélni. Tehát legyen un. lapra szerelt! Az összeszerelése ragasztás nélkül facsavarral!
A mottó: Ne dobd el, cseréld!
Az anyagbeszerzésnél és az oldalfalak készítésénél ne használjunk nagyon széles fűrészanyagot! A valódi szakemberek szerint 5-7 cm széles anyagból kell a táblásítást elkészíteni a "bütük" beforgatásával, hogy a lapok ne csavarodjanak el!
Mivel a méhek legfőbb kártevője a herefiasítást részesíti előnyben, ezért a képen jól látható, már lefedett herelépet ezzel a megoldással könnyű eltávolítani! Ezzel a megfelelő időben elvégzett művelettel az atkák kb. 40-50 %-át el tudjuk pusztítani!
2.kép: Bútor dübel a végleges becsavarás előtt. |
4.kép:A bejárat belső kialakítása |
A 6. kép a biztonságos kijárózárókat mutatja, elnevezése "egyutas"kijárózáró, egyik téli és egy másik a tavaszi kimarással!
Talán érdekes még: a kijárózáró könnyű kimozdítása érdekében a kijárónyílás egyik végében alakítsunk ki egy köröm nagyságú bevágást!
A kialakított fészekhez gyártsunk 2 darabot, a méztéri fiókokhoz kimarás nélküli zárót célszerű készíteni!
5.kép:hogy a kijárózáró ne tudjon beesni! |
6.kép:Egyutas kijárózárók |
A hatodik képen látható röpdeszka kialakítása Horváth János kaptárgyártó érdeme, talán az övéhez viszonyítva kissé beljebb alakítottuk ki a "zsanért", hogy a használat során kevésbbé legyen sérülékeny! Szabványosítás során ezt az alkatrészt műanyagból is elkészíttethetjük!
Főleg téli probléma a cickányveszély! kizárásukra a kártétel megakadályozására 6,2 mm átmérőjű lyukakkal ellátott rácsot használok ( Skoda 105-ös légszűrő alu. burkolat!) Ez kora tavasszal rossz, mert a kori virágpor gyüjtésnél sok lehullik a méhek lábáról! Egy ügyes fröccsöntő megoldhatja a 6 mmj magas bejárónyílással és "röpdeszkával" és talán egy cinege és szélfogóval!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése