Végünk van?

 Végünk van! Sikít a méhésztársadalom, mert eddig nem hitte el, hogy a hordóban való mézértékesítésnek  itt Európában  már nincs jövője! Pedig a fagyos szelek már  2001. óta  csak azt fütyülték, hogy baj van!  2000. évtől 2006-ig  tizennyolc olyan cikket találtam a Méhészetben, amelyikben rövidebben, hosszabban azt mondták az interjualanyok, hogy  nem lesz  haszonnal művelhető tevékenység a méhészeten belül a csak a méztermelés és a "hordós" értékesítés. Ráadásul ezeket a cikkeket az az ember írta, aki ma az országos méhészegyesület elnöke! Ebben az egyesületben sem, de az egész méhészeti ágazatban sem született meg a felismerés, miszerint a magyarországi méhészet árban, de még mennyiségben sem tud versenyképes lenni a távol-keleti, valamint latin-amerikai termelőkkel. Itthon nagy büszkén tombolt  a tudat, hogy a mi "kiváló" mézünkkel  javítják fel a behozott pocsék mézeket. Ez normális körülmények között azt kellene hogy jelentse, a mi valóban  magasabb értékű, javító mézünket  jóval magasabb áron vásárolják meg. Ennek az ellenkezője történt, 2015-ben  a magyar mézet hordóban a legalacsonyabb áron vették a kereskedőnek mondott haszonlesők az Európai Unióban!

Kik voltak, akik már idejekorán figyelmeztettek a várható gondokra? Laurent Lourdais, (2005. 9. Méhészeti szám 3. old.) az EU. Bizottság szakértő munkatársa. Giuseppe Lega cégtulajdonos (Méhészet 2005. 10. szám 3 old.)! Gudrun Beckh a brémai QSI laboratórium igazgatója 2006. elején, (Méhészet 2006.1.szám, 2-3 old.)! Ezek mind Bross interjúk! De igazán érdekes például Simonné Venter Éva az OMME már második ciklusra beválasztott elnökségi tagja (Méhészujság 2016.7.szám, 9.old.,) aki azt mondja, "Az egyik dolog, amit fájlalok hogy a méhészek eladják a mézet, nem értékesítik." Azt hiszem ő az, aki valami marketing bizottság vezetője, vajon mit tett a változtatásért?Csak megjegyzem, azóta sem történt semmi  a gond megoldása érdekében, pedig már második ciklusát  tölti a szervezet vezetésében. A többieknek erről még ennyi gondolatuk sincs!

Hazai szerzők is foglalkoztak ezzel, Nagy István Pécsről, Csonka Imre Kaposvárról, Csincsa Tibor  Kanadából  még leírhatta, hogy az ágazat a válság felé  rohan. A későbbiek, pl. az én ezzel foglalkozó írásaim már meg sem jelenhettek  az FM. miniszter dr. Nagy István nyilatkozata után a Méhészetben.  Ezért jött létre ez a blog is!

A környező EU-s országokban a méz "nemzeti rangra emelt" termék! Az ott lakók becsülik a saját országukban pörgetett és forgalomba hozott mézet, így a  szakboltokban megvásárolható méz és más méhészeti termék a miénkhez képest jelentős árkülönbözettel kerül forgalomba..                                      

Mi a teendő?  A  VÁLSÁG  viszonylag egyszerű megoldásokat kínál!  Ezek :                                                     - többféle méhészeti terméket  kell előállítani,                                                                                            - meghatározó a minőség valamennyi terméknél,                                                                                        - közvetlen értékesítés a felhasználóknak,                                                                                                                                  - értékesítési szerkezet átalakítása,                                                                                                                - szakboltok létesítése,                                                                                                                                  - egyéni arculat, megalapozott marketing,                                                                                                    -  hazai piac  megteremtése, felértékelése,                                                                      - önértékelés,                                                                                                                                                  -  szervezeti élet átalakítása, valódi érdekérvényesítő tevékenységgel,                                                        -  összefogás és önellenőrzés.                                                                                                                        - valódi hírverés (REKLÁM) és hatékony  népszerűsítés (propaganda ),                              

Igen! de mégis hová és kinek értékesítsünk? Kizárólag idehaza, ezt kell megteremtenünk!  Például: lehet telepíteni értékesítési pontokat a benzinkutakon, gyógyszertárakban, vendéglőkben, vendégfogadókban, kisebb boltokban, szállítani lehet oda, ahol nagyobb létszámú embert kell etetni: kollégiumokba, idősotthonokba, iskolákba, kórházakba, pizzériákba,  utazási irodákba és még sok-sok helyre!     

A mindenkori kormányokkal megértetni, hogy a hablaty(ami most van) nem tesz jót a jövőnek, ha nem lesznek méhek és más megporzó rovarok, nem lesz elég élelmiszer! Meg kell a mindenkori kormányokkal értetni, hogy a méhész már ma is  természetvédelmi őr szerepét tölti be, csakhogy a fizetését, a ruházatát, a közlekedési eszközét, a háziméhek  egészségének megóvását segítő gyógyszerek költségeit nem  az állam, azaz a társadalom biztosítja, hanem a méhészeti termékek értékesítéséből származó  bevétel.

Mi kell ehhez? Először is elhatározás! Fejben felkészülni a változásra, az egyesületek egyik meghatározó feladata legyen a felkészítés! Aki erre képtelen az elbukik! A mi országunkban  a jövő élelmezési feladatainak ellátása  érdekében  tudományos  módszerekkel számított és megporzásra telepített közepes vagy kisebb nagyságú  méhészetekre lesz szükség. Ezek működtetését pedig csak egy nagyon jól képzett méhésztársadalom tudja  felvállalni. Ennek megteremtését csak a nappali tagozatos  képzés tudja biztosítani, a jelenlegi  képzési formák erre alkalmatlanok.

A régi módszerek, a jelenleg is élők amelyekkel előidéztük a mostani válságot, nem vezetnek eredményre,  új  módszerekre van szükség, szabványosított és így  kisebb költséggel beszerezhető eszközökre( egységes kaptár, pörgető, fedelező,stb.)  vele egyidőben nyitás a közönség felé, a hatékony  marketing, az értékesítési formák megváltoztatása hozhat csak eredeményt. 

Tanuld meg tisztelni a méheidet, a fogyasztó közönséget, a minőséget, a becsülettel elvégzett munkádat, hogy eredményes lehess!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések