Kell a méhészjövőnkről beszélni!

 

      Kell? Kötelező! erről beszélni, persze nem a mostanság divatbajött facebook  stílusában! Mert az ijesztő, leszorítja a gondolkodást a legszűkebb napi, sőt pillanatnyi feszítő gondok, indulatok  csoportja szintjére.  Emiatt van a mostani méhészeti gondolkodás legalább száz évvel lemaradva!

Pusztulófélben az ágazat! Jóval korábbi bejegyzésemben egyszer azt találtam leírni, hogy " ez a kicsiny, de nélkülözhetetlen ágazat csak akkor pusztul le , ha nem akarjuk a fennmaradását!"  Úgy látszik nem akarjuk, ha jól látom egyik szereplő sem: sem a méhész,így az egyesület sem, sem a társadalom így a jelenlegi kormány sem" A kormány sem, annak ellenére, hogy az agrárminiszter a minap is azt nyilatkozta kb. ha nem lesznek méhek, veszélybe kerül  az élelmiszerellátás! Valami ilyesfélét!                                       A  korábbiakban néhányan már ugyanígy fogalmaztunk, mások azonban  hosszú éveken keresztül csak a méztermelés, előállítás módszereiről, a " több mézet" jelszó keretein belül  tépték a szájukat!Most  aztán megint oda lyukadok ki, hogy a jövő szempontjából   valamennyi szereplőnek tennie kell, elsősorban annak akinek leginkább fáj  lehetőségeit tekintve  leginkább át tudja látni a várható jövendőt, pl:                          - az egyesület vezetése,                                                                                                                                  - a mindenkori kormány szakmai területe, mint a FM                                                                         

Ők lehettek volna azok, akik a veszélyeztető jelek alapján, de egyébként is  el kellett volna kezdeniük  az iparág  stratégiai tervezését:                                                                                                                            Mit takar a stratégiai tervezés?      Ez egy olyan folyamat, amelyben az adott szervezet - iparág - dönt azokról a programokról, amiket végre kell hajtani,hogy a kitűzött célt el lehessen érni! 

Kitűzött cél Pl: Apis mellifica pannonica  létezése(megmaradása)  Magyarországon !                               A  stratégiai tervezés hosszú távra szól legalább 5, de inkább 15-25 évre!                                                    A strat. tervezés annyit jelent, hogy hogy alkotó -kreatív -  módon kell fogglalkoznunk az üzlettel, a versennyel, más változást hozó tényezőkkel a felmerülő lehetőségek, veszélyek felismerése miatt!          Ez az ami a méhészeti ágazatban elmaradt! Bűnös  mulasztás terheli azokat, akik nem ismerték fel valószínű önös érdekből a szakmát veszélyeztető jeleket, az egyesület választott vezetőit, akiknek ezt a tervezést a választási ciklus kezdetekor  automatikusan el kellett volna végezni! Soha nem történt meg!                                                                                                                                                                          Egyes buzgó egyesületi tagok önszorgalomból kezdeményezték, de süket fülekre találtak! Kénytelen vagyok megemlíteni, hogy a legutóbbi választás után jómagam is  kezdeményeztem ennek a munkának az elvégzését, de kétszeri  véleményváltás után a megszóllított elnők válaszra sem méltatott, sőt a veszélyeket taglaló  cikkeimet a Méhészet továbbiakban nem is közölte! Így jött létre meheszjovo.blogspot.com  blog is, amit a külországokban talán többen olvastak mint itthon!                    A stratégiai tervezést  önszorgalomból  önkéntesek bevonásával próbáltam elindítani, azonban  belebuktam, sajnos nem jutottunk tovább  a mézforgalmazás, mézárak szinjén.                                           Pedig a szakma rendelkezésére állnak ragyogó, sokunk által is ismert  közgazdasági elemző módszerek, mint PL:   - öt tényzős modell  ( egy iparág versenykpessége érdekében!)

                                     - SWOT elemzés, hogy a többieket ne említsem!     

Röviden az öt tényezős elemzésről:

  1. új belépők fenyegetése,                                                                                                                              2. helyettesítő termékek fenyegetése,                                                                                                            3-4.vásárlók, beszállítók alkupoziciója,                                                                                                        5. versenytársakkal folytatott küzdelem  intenzitása

 A   SWOT elemzés(analizis)                sokak által ismert módszer!:

                             - Erősségek                   -Gyengeségek.                                                                                                         - Lehetőségek                - Veszélyek

Ennyi is elég lett volna! Szerintem a  Szakmai minisztérium  nem zárkózott volna el ezek elvégzésétől!

Egy újabb ciklus kezdődik, ha nem akarunk teljesen megsemmisülni olyan  irányító testületet kell a tagságnak választani, aki a tagság érdekében is képes dolgozni. Lehetséges ez?



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések